Rapport fra Thomas

2 dages vragtur med m/s Bodil 28/29 – november

Fredag aften omkring 20 tiden ankom vi til Thyborøn, vi indtog vores pladser agter på båden og smuttede op i Per Jensens (skipper) grejbutik emma-line grej.

En grejbutik der henvender sig til havfiskere, tydeligt at se at Per selv er havfisker der går op i det med liv og sjæl, her er næsten alt hvad man kan tænke sig i havgrej.

Bagefter en smut forbi byens pizza bar og tilbage til kutteren  hvor vi indtog vores mad og sludrede med de andre fiskere der dukkede op i løbet af aftenen.

Skibet stævnede ud fra Thyborøn kl. 03.00 mens vi lagde og trak torsk i land alle 12 mand i vores køjer.

Lørdag morgen, fulde af forventninger efter aftenens fiskesnak med de andre, fik vi serveret lune rundstykker til morgenmad.

Kl.  08.30 ved sol opgang lagde Per os over et koralrev og truttede fiskeriet i gang.

De første pirke nåede til bunden og snart var der flex på klingerne rundt på dækket, skipper havde ramt plet der var masser af torsk.

Baljerne bugnede snart af torsk og der kom meldinger om målere op til 16 kg, min ven Ulrik landede en måler, som jeg stod og kiggede på den der på dækket fik jeg lige akkurat sagt " jeg har aldrig fanget en måler, det kunne jeg godt tænke mig"

Ned røg pirken og så røg stangens rygrad i bund, min 12 lb. stang kom på prøve for alvor.

Nogle minutter efter en tung fight gaffede Skipper dyret, en torsk på 19 kg røg på dæk og jeg kunne prale af at være med i måler klubben.

Senere på dagen fik Ulrik en flot double på 11 og 13,2 kg.

Omkring 16 tiden var solen ved at gå ned og fiskeriet blev blæst af for den dag, 10 målere var det blevet til, rigtig mange torsk fra 3-9 kg og en lange fanget af skippers bedstemand på 11,4 kg

Og lidt mindre lubbe og sej.

Der blev fisket både på vrag, koralrev og stengrund.

Resten af dagen gik med filetering, inhalering af skipperlapskovs og planlægning af næste dags program.

Søndag samme ritual som lørdag, og skuddet lød kl. 08.30.

Programmet skulle stå på vrag, men fiskene var ikke helt i stødet som i går og vi endte da også dagen med at fiske på koralrev.

Jeg forsøgte næsten hele dagen med agn, det gav også torsk men Ulrik havde mere succes med pirken.

Det lykkedes dog at få en sej på 8,1 kg der bed på et stykke file´ og en enkelt lange som var mit mål, mee´n den ku nu godt ha´ været lidt større:) et par kg vil jeg tro.

Der blev landet yderlige 5 målere, lidt mindre fisk end dagen før men stadig kanon fiskeri.

Vi fiskede til solnedgang og så gik turen hjem af, 6 timer til havn så jeg smuttede i køjen og glippede den frosne asparges suppe (tekniske problemer med gasen)

Der ligger også en go rapport fra Ulrik på havfiskeren. http://www.havfiskeren.dk/side.php?kategori=6&id=309